En ny undersøgelse afslører, at halvdelen af os bruger ekstra lang tid på badeværelset for lige at få lidt alenetid. Og det er en god ting, mener Mayianne Dinesen, som opfordrer til, at vi alle tager os god tid til at koble af og bare være med os selv.

Et par hurtige onlinenyheder, en halv kryds og tværs eller et øjeblik med lukkede øjne. I en ny undersøgelse svarer 51 procent, at de hver dag eller sommetider bruger længere tid på toilettet end nødvendigt for at have alenetid. Undersøgelsen omfatter 1006 danskere og er lavet af YouGov for toiletproducenten Geberit.

”For mange er badeværelset det eneste sted, hvor man kan låse døren med god samvittighed, og ingen kan forvente at komme i kontakt med dig,” siger meditations- og mindfulnessinstruktør Mayianne Dinesen, som underviser private og virksomheder i at koble af.

”Privat er vi på de sociale medier nonstop. Derfor kan det være svært at geare ned og mærke roen. For mange er badeværelset det eneste sted, hvor man kan låse døren med god samvittighed, og ingen kan forvente at komme i kontakt med dig”, uddyber hun.

Tiden, der bruges på selve toilettet, er for de flestes vedkommende forholdsvis kortvarig. 49 procent svarer, at de normalt bruger under 10 minutter på toilettet om dagen, mens 40 procent sidder i alt op til en halv time hver dag.

”Selv et par minutter kan gøre en kæmpe forskel. Både for din mentale sundhed, og fordi flere undersøgelser viser, at vi præsterer bedre efter at have mediteret eller fundet roen. Det får nemlig hjernen til at aktivere evnen til at holde fokus og koncentrere sig. Desuden udløser hjernen glædes- og lykkehormoner – og glade mennesker præsterer også bedre,” lyder det fra Mayianne Dinesen, som anbefaler denne simple øvelse, hvis batterierne skal genoplades i løbet af kort tid:

Sæt dig ned og træk vejret hurtigt og dybt ud og ind gennem næsen 10 gange, så lungerne fyldes med luft. Vend derefter hovedet nedad, og pust ud. Øvelsen gentages to-tre gange, og til sidst sætter man sig og trækker vejret roligt og dybt et par gange.

”Det er en effektiv måde at viske tavlen ren og genstarte energien og koncentrationen. Når man trækker vejret dybt gennem næsen, bliver der sendt beroligende gasarter ud til nerverne, som virker afstressende her og nu,” siger Mayianne Dinesen.