Det er ikke altid lige nemt at bevare motivationen, når det kommer til træning. Alligevel er mænd langt bedre end kvinder til at holde fast i de gode træningsvaner, lyder det fra Fitness World, der her guider dig til, hvordan man bevarer sin motivation til træning.

Når mænd finder en træningsform, de er glade for, så bliver de ved at dyrke den i mange år, mens kvinder i højere grad zapper mellem flere forskellige slags træningsformer.

“Gode vaner og regelmæssighed er vigtig, når det kommer til træning. Hvis man vil være god til sin sport, så handler det om at finde en træningsform, man synes er sjov, og som gør, at man har lyst til at komme igen uge efter uge”, siger Søren Bitsch, Uddannelses-og Rekrutteringsansvarlig for Personlig Træning i Fitness World.

Og noget tyder på, at det især er mændene, der har fat i den lange ende, når det kommer til at gøre præcis dette. Det kan forsker fra Idrættens Analyseinstitut Maja Pilgaard nikke genkendende til:

“Mænd er mere tilbøjelige til at fastholde den samme idrætsform gennem flere livsfaser end kvinder. De fastholder typisk deres interesse for eksempelvis fodbold, mens kvinder i højere grad skifter aktivitet ud fra praktiske overvejelser over, hvad der hænger sammen med det hverdagsliv, de lever”, siger hun og tilføjer:

“Man kunne vælge at se det som et udtryk for, at mænd er mere kedelige og fastlåste, når det kommer til valg af idrætsform, eller man kunne se det som et udtryk for, at mænd er mindre kompromisvillige i deres træningsvaner, fordi de netop finder en sport, som de bliver ved at finde glæde ved, år efter år”, siger hun.

Spørger man Søren Bitsch, hvorfor det hænger sådan sammen, så er der et klart svar:

“Mænd er ofte gode til at finde træningsmotivationen, der får dem til at dukke op i styrketræningslokalet eller på træningsholdet”,siger Søren Bitsch.

Sådan bevarer du motivationen til træning:

– Find en træningsform, du synes er sjov: Det gør det nemmere at få en god træningsrytme – prøv gerne forskellige træningsformer og hold for at finde en træningsform eller to, der både giver dig sved på panden og smil på læben.
– Få en træningsmakker: En aftale med en træningsmakker gør, at mange føler sig mere forpligtet til at tage af sted til træning.
– Lad ikke motivationen diktere, hvornår der skal trænes: Motivation er en flygtig størrelse, og det er ofte ikke en god ide at lade den diktere, hvornår der skal trænes. Du kan derimod med fordel planlægge din træning på faste dage/tidspunkter, da vaneaspektet vil hjælpe dig med at komme afsted, på de dage hvor motivationen ikke er så høj.