Sauerkraut, grænsehandel og seniorer på bustur hører fortiden til. Tyskland er som gastronomisk hotspot, med smuk natur, varme og kultur blevet mere end trendy for danskerne at rejse til. I år booker så mange sommerferien til Tyskland, at det har bevæget sig op i top 3 over de mest populære sommerferiedestinationer.

Tyskland, der tidligere var forbundet med sødtandet grænsehandel og seniorer på bustur, er trådt op i en ny, trendy liga. Således vinder Danmarks sydlige nabo frem som destination for alt fra børnefamilier på sommerferie til aktive naturelskere, gastro-kendere og spa-tilhængere på storbytur.

I dag er hvedeøllens oprindelsesland hjemsted for 300 Michelin-restauranter, 1400 spabyer og vindistrikter i verdensklasse, og ifølge rejseekspert og tv-vært Anne-Vibeke Isaksen er Tyskland p.t. et af de hippeste rejsemål på det europæiske marked.

“Tyskland er blevet trendy, og det er der god grund til. Tyskland er en kæmpe markedsplads for kulturhistorie, strand, camping, koncerter, shopping, øl, vin og gastronomi. Og landet har natur, man taber kæben over. Tiden hvor man tog sydpå for at ligge på stranden hver dag er passé, og i stedet tager man sin aktive livsstil og nysgerrighed med på ferie. Her har Tyskland mange strenge at spille på i forhold til mere traditionelle feriemål, og derfor er det også en destination, der henvender sig til en meget bred målgruppe hele året rundt,” siger hun.

Ifølge Danmarks Statistik ligger Tyskland på tredjepladsen over udenlandske destinationer, som flest danskere rejser til – kun overgået af Spanien og Italien.

“Stemningen er vendt, og der findes jo efterhånden ikke en dansker, der ikke har været på storbyferie i Berlin eller Hamborg, og også Harzen og Bremen er på hastigt fremtog. Desuden er der mange, der benytter Tyskland som stop på vejen mod andre rejsemål, fordi det giver mulighed for at forlænge ferien med oplevelser frem for blot overnatning,” siger Anne-Vibeke Isaksen.

Hun nævner også den korte afstand og det generelt lavere prisniveau på Michelin-stjernet mad og andre trendende oplevelser som årsag til danskernes “crush” på Tyskland.

Udviklingen i færgetrafikken mellem Danmark og Tyskland bakker op om nabolandets voksende stjerne hos danskerne. Sidste år indsatte rederiet Scandlines således to store, nye hybridfærger på ruten mellem Gedser og Rostock på baggrund af stigende efterspørgsel på afgange i weekender og højsæsoner.

“For os er det ingen overraskelse, at Tyskland trender hos danskerne. Der er sket et tydeligt imageskift, som smitter positivt af på færgetrafikken mellem de to lande. Vi kan også mærke det på aktiviteten på vores inspirationssite til oplevelser i Tyskland, hvor vi inden for de seneste seks måneder har registreret over 325.000 besøgende,” bekræfter Brian L. Hansen, Content and Campaign Manager hos Scandlines.