”Om fire år vil Betty Nansen Teatret være et teaterhus med en markant og signifikant kunstnerisk profil og en helt særlig relation til publikum.” Sådan lød det fra Elisa Kragerup og Eva Præstiin, da de blev præsenteret som ny ledelse af Betty Nansen Teatret sidste år. Nu er de klar til at indfri ambitionen med deres første sæsonprogram på teatret. Og netop Elisa Kragerup er selv med til at iscenesætte sæsonens første forestilling, når Virgina Woolfs vilde klassiker Orlando får premiere til september.

Betty Nansen Teatret er klar med programmet for sæsonen 2018/19. Der er hentet historier i både verdenslitteraturen, i klassisk drama og i helt moderne romaner.

“Teatret er et rum for fællesskab. Her kan vi møde andre og udvikle os som mennesker. Forstørre vores verdensbillede og forandre dem, vi troede, vi var”, fortæller Elisa Kragerup og Eva Præstiin.

De har begge en klar vision for, hvad de vil med Betty Nansen Teatret, og den er de nu klar til at gå efter i deres første sæson i spidsen for teatret.

“Vi vil invitere alle ind i teatrets legende, brutale, svimlende og vidunderlige fortællinger. I vores første sæson på Betty Nansen vil vi sammen med nogle af landets dygtigste teaterkunstnere arbejde passioneret for at skabe unikke øjeblikke i Bettys gamle sal og på Edisons rå betongulv. Vi glæder os allerede til at publikum kommer – for teatret lever først, når vi er der sammen”, fortæller de.

SÆSONENS FORESTILLINGER

Elisa Kragerup indleder selv sæsonen med et bud på Virginia Woolfs vilde kønsklassikker Orlando med Maria Rossing i hovedrollen.

Tiden, livet, kønnene og døden er opløst i fortællingen, hvor Maria Rossing spiller den unge, smukke litteraturelskende Orlando. Hun bevæger dig gennem fire århundreders kunsthistorie og skifter undervejs køn, som det naturligste i verden.

Sidste år udkom romamen Færdig med Eddy Bellegueule. Den handler om en skånselsløs maskulin verden på nederste trin på Frankrigs sociale rangstige. Og om flugten derfra. Morten Hee og den debuterende instruktør Anna Balslev fortolker romanen til scenen.

Er der nogen? er en perle af en forestilling, der spillede alt for kort tid på Får 302. Udgangspunktet er kontaktannoncer – resultatet er rørende. Nu er der mulighed for at genopleve succesen.

Den efterfølgende forestilling er Kat på et varmt bliktag, der ryster de kendte familiemønstre med sin beske kommentar til den familiære sammenhængskraft.

LÆS OGSÅ: Lars Brygmann aktuel i forestilling: “Vi har vel alle været ensomme”

Med Mod alle odds åbner Betty Nansen for samarbejde med folk udefra. Forestillingen, der skabes af Fix&Foxy, er fremtidsteater baseret på nådesløs statistik.

I disse selvhjælpstider er der også en få-det-bedre-fortælling på programmet. I Kunsten at være lykkelig er der dog hverken tale om selvoptimering eller om at forløse skjulte potentialer. Det handler om at leve tåleligt – og ikke mere end det.

Elisa Kragerup er en del af kunsterkollektivet Sort Samvittighed, der har spillet for udsolgte huse gennem flere år først med Anne Linnet-forestillingen Hvid Magi og senest med Tove! Tove! Tove! Sæsonen indeholder en helt ny forestilling fra kollektivet.

Du kan læse meget mere om sæsonprogrammet på Betty Nansens hjemmeside via linket her.